Dommer i Norge

Jeg elsker at være i Norge. De norske HTM og Freestyle folk er simpelthen så skønne at være sammen med. Positive, åbne og ufattelig gæstfrie. Jeg tøvede derfor heller ikke mange sekunder før jeg sagde ja tak til invitationen til at dømme Norsk Mesterskab i Lillestrøm d. 25. november.

Jeg fløj til Oslo lørdag middag og tog en taxa fra lufthavnen til Hotel Thon Arena og Norges Varemesse. Det var samme sted, som Nordisk Mesterskab blev afholdt sidste år, så det var kendt territorium 🙂

Jeg nåede en smut over i hallen og kigge på boder samt finde hallen hvor konkurrencen skulle finde sted, inden dommer briefing sammen med Nina Haaland og Merete Andersen Huser – de to norske dommere.

En kæmpe Dogs 4 All hund uden for hallen

Hvad man dog ikke finder på!
Strikkede norske trøjer til hunde 🙂

Norsk Sheltie Klubs stand

Norsk Naturskols stand

Det er snart jul! Julelegetøj!

Kl. 20 var der dommer middag. Et fint fortagende, hvor de fleste deltagere var udstillingsdommere. De var meget facinerede af tanken om HTM, men snakkede selvfølgelig mest om deres egen hundesport, så det blev lidt langtrukkent.

Sengetid og som sædvanligt vågnede jeg tidligt, så jeg gik ned for at finde ud af hvordan det med fly-toget fungerede, så ikke jeg skulle spekulerer på, hvordan jeg skulle komme til lufthavnen senere på dagen.

Nede i hallen mødte jeg Ellen, Renate, Mari, Eirin og en masse andre fra Norsk Freestyle Foreningen. Dejligt at se dem!

Og så gik konkurrencen i gang. Norge har bare rykket så meget de sidst år. Hold da op, hvor er de blevet gode. Det er så flot.

Vi startede med HTM. Vinder blev Anette Andresen med Springer Spaniel Desperados After Eight (Pippi). Pippi var bare så lækker! Super flot og meget meget præcist heelwork. De var ikke så stærke på indholds-siden, men deres udførsel var upåklagelig. WOW sikke en nydelse at få lov til at overvære.

Anette Andresen med Springer Spaniel Desperados After Eight

I pausen mellem HTM og Freestyle klassen, var der arrangeret en masse underholdning. Jessica Karlgreen har lige deltaget i Norske Talenter (Talent 2012). De gik gennem den første audition og kom til live showet, men blev desværre dømt ud i fredags. Hun kom og lavede opvisning med sine to hunde – den unge Izi og Sussi, som hun også optrådte med i talent showet.

Jessica med Izi

Jessica med Sussi

Der var også to flotte opvisninger af et opvisningshold fra Oslo med Mari Gøbel i spidsen og Tina med Cindy fra Team Norway viste deres Singin’ In The Rain program.

Mari Gøbel og Gaia i spidsen for deres opvisningshold

One Night In Bangkok

Tina Kjerpeseth Hosen og Cindy

Tid til Freestyle konkurrencen. Her løb Anniken Jensen med Border Collie Scott af med sejren. De lavede et fint og originalt program med et havearbejder team. Dejligt samarbejde og god underholdningsværdi. Flot.

Anniken Jensen med Scott

Der var fantastiske præmier til vinderne og en flot afslutnings ceremoni.

Jeg sluttede mit besøg på Dogs 4 All med en hyggelig frokost sammen med arrangøere, dommere og hjælpere. Super hyggeligt.

Tog turen til lufthavene gik let – super system med det fly-tog! Og resten af hjemturen forløb også problem-frit bortset fra et frygtligt vejr at køre i, fra lufthavnen og til Næstved! Hold da op, hvor det regnede!

Hjemme lidt over 10 og så skulle der lige styr på eksamens-forberedelserne… jeg skulle forsvare min opgave i dag kl. 10!!!! Så det gjorde jeg og fik 12 🙂

Tak til Norsk Kennel Klub og Norsk Freestyle Foreningen for invitationen og for at jeg fik lov til at være med til dette flotte arrangement.

Dette indlæg blev udgivet i Dommer. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

