Travl Border Collie weekend

Fredag

Fredag havde jeg taget fri fra arbejde, for at kunne give en hånd med i forbindelse med Border Collie Klubbens weekend arrangement.

Kl. 11 kørte jeg en tur i skoven med drengene. Det sneede og der var helt stille (formentlig fordi de fleste andre var på arbejde 😉 ). Vi havde en dejlig tur.

Jeg fik klaret de sidste indkøb til lørdagens HTM konkurrence og derefter satte jeg kurs mod Kastrup, hvor jeg skulle hente udstillingsdommer Heather Turner i lufthavnen.

Turen derind tog laaaang tid pga. snevejr ved Sorø og ved København og pga. vejarbejde midt i mellem, lige på den strækning, hvor det ikke sneede. Suk!

Heather ankom til tiden, men det havde taget lang tid at komme gennem tolden, så jeg ventede alligevel næsten en time i lufthavnen. Da hun kom, kørte vi et par kilometer til Den Blå Planet – det nye Akvarium, som ligger meget tæt på lufthavnen. Jeg synes så vidt muligt, at dommere og undervisere skal have mulighed for at se andet af Danmark end bare den hal de dømmer/underviser i, når de rejser hele den lange vej hertil, og fordi Den Blå Planet ligger så tæt på lufthavnen og faktisk er et rigtig imponerende sted, så er det en god attraktion at besøge.

Heather var da også lige så WOWet af stedet, som jeg var første gang jeg så det og vi havde en hyggelig eftermiddag, hvor vi snakkede om fisk, border collier og alt muligt andet.

Turen til Sorø gennem mylder-trafikken tog igen meget meget lang tid, men efter en hurtig middag (vi var begge trætte) blev Heather installeret på hotellet ved 20 tiden. Jeg gik endnu en tur med drengene og så var det godnat!

blog9Lørdag

Lørdag morgen var det tidligt op og afgang til Sorø Hallen, hvor jeg skulle undervise i Soignering inden Border Collie Klubbens årlige Begynder Udstilling. Der var en 5 – 6 hunde, der skulle soigneres og det var super hyggeligt.

Massere af godbidder ind i munden, så kan 'far' da godt få lov til at klippe lidt i pelsen på poterne.

Massere af godbidder ind i munden, så kan ‘far’ da godt få lov til at klippe lidt i pelsen på poterne.

En person til at nusse og en til at klippe, så er vi snart udstillingsklar.

En person til at nusse og en til at klippe, så er vi snart udstillingsklar.

Da soigneringe var færdig, futtede jeg lidt rundt i hallen og fik styr på aftenens arrangement og derefter var der et par timers fri, hvor jeg kunne gå tur med hundene, pakke bil osv.

Kl. 14 kørte vi igen ned i hallen.

Lydigheden var ikke færdig, så der var tid til at nyde nogle flotte eliteprøver, snakke og slappe af.

Helles Pepsi laver næseprøve

Helles Pepsi laver næseprøve

Jeg fik hilst på Hannes yndige nye Meyer-hvalp. Hold da op, hvor er han bare sød 🙂
Og jeg fik også hygget med Birgittes Tiger, en hund, som jeg virkelig nyder at se i ringen – så meget drive og arbejdsglæde.

Meyer

Meyer

Tiger

Tiger

Helle dukkede også op og da eliteprøverne var færdige fik vi travlt med at få ‘bygget om’, så vi var klar til HTM konkurrencen, der startede kl. 17.

HTM arrangementet gik godt. Det var en super hyggelig konkurrence med god stemning og en masse helt nye koreografier. Så spændende at se hvad alle har arbejdet med gennem vinteren.

Hero og Biscuit stillede op i Freestyle kl. 3. Hero med sit Olsen Banden program, som han har lavet 3 gange før. Jeg var noget spændt på hvordan han ville være i ringen. I onsdags var jeg på konference i Vejle hele dagen – jeg var væk fra kl. 6 til ca. 19 og hundene fik kun et par små gåture i pauserne på konferencen og om aftenen. Torsdag skulle jeg til et sent eftermiddagsmøde og der blev det også kun til en gåtur. Fredag var jeg jo ude med Heather og der blev det heller ikke til så meget med hundene. Jeg var bange for, at Hero ville eksplodere af begejstring, når han kom i ringen, men det gjorde han slet ikke. Han arbejdede rigtig fint, var rolig og kontrolleret. Det var skønt at være i ringen med ham. Han vandt klassen 1½ point foran nr. 2.

Biscuit havde debut med sit nye program. Ahhh hvor var han sød. Han gjorde sit bedste, men vi har lige brug for en måneds tid mere, før den sidder i skabet. Der var mange ting, som han gjorde rigtig flot og mange ting, som skal blive noget skarpere. Alt i alt er jeg imidlertid rigtig glad for vores debut og Biscuit blev også nr. 2 i klassen – men altså noget bagefter Hero og det er helt rimeligt. Hero var super skarp!

Rigtig spændende var det jo, at vi havde færdighedsprøver for første gang. Jette Porter var dommer og 5 hunde stillede op. Alle bestod og Beat var en af dem :-).

Beat var rigtig dygtig. Han opnåede 4,95 points ud af 5 mulige, så det var bare så flot. Han var også glad i ringen – et par gange kiggede han lidt ud mod publikum, men fokuserede så igen på mig. Det var en dejlig oplevelse at være i ringen med ham og færdighedsprøven var lige så fed at være oppe i, som jeg havde håbet og troet.

Beats færdighedsprøve

Beats færdighedsprøve

De første 5 ekvipager, der bestod en færdighedsprøve: Sonja med Tyson, Emmy med Beat, Charlotte med Freja, Helle med Cookie og Kirsten med Jillie

De første 5 ekvipager, der bestod en færdighedsprøve: Sonja med Tyson, Emmy med Beat, Charlotte med Freja, Helle med Cookie og Kirsten med Jillie

Jeg skulle dømme et par HTM klasser og så var det tid til at gøre klar til præmie-overrækkelse og afslutning på en god dag.

Biscuit - nr. 2 i Freestyle kl. 3 Hero - vinder af Freestyle kl. 3 Beat - bestået færdighedsprøve kl. 1

Biscuit – nr. 2 i Freestyle kl. 3
Hero – vinder af Freestyle kl. 3
Beat – bestået færdighedsprøve kl. 1

Søndag

Søndag morgen gik drengene og jeg en fredelig tur i skoven inden vi kørte ned til hallen igen for at kigge på udstilling og lydighed.

Judith Gregory fra England skulle være dommer ved udstillingen. Jeg sad en times tid og fulgte med i bedømmelserne inden jeg gik over til elite-lydighedsringen og så på lydighedsprøver.

Lydighed og udstilling.

Lydighed og udstilling.

En stille og rolig formiddag og god tid til at hygge med drengene.

Nu er vi lige hjemme et par timer inden vi kører ud til Erik og Ingelise i aften.
Mere Border Collie kan der vist ikke pakkes ind i en weekend 🙂

Dette indlæg blev udgivet i Beat, Biscuit, Færdighedsprøver, Hero, Konkurrence. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

