Lille Skensved og Årets Hund

Da Hero og jeg i 2013 rejste til England for at deltage ved Crufts, så var det kun en lille uge siden, at min mor var død og få dage efter bisættelsen. Vi rejste sammen med Helle, et af de mennesker der betyder allermest for mig.

Da Hero og jeg var i ringen, handlede det kun om os og det vi har sammen til ære for min mor. Det var sådan mit Crufts 2013 var og det var et af de smukkeste og mest betydningsfulde øjeblikke i mit liv. Ikke fordi det var Crufts eller fordi det var en konkurrence, men fordi det var det sidste jeg gjorde for min mor. Det var en smuk afsked efter et langt og smertefuldt sygdoms-forløb. Jeg var lykkelig da jeg kom ud af ringen og det var fantastisk at få lov til at dele det hele med Helle.

Hero og jeg efter vores performance på Crufts 2013.

Hero og jeg efter vores performance på Crufts 2013.

Og hvorfor så begynde et blog indlæg om en dansk konkurrence med den beretning? Jo, lad mig begynde med begyndelsen…

I går var drengene og jeg til HTM konkurrence i Lille Skensved. Det var årets sidste DKK konkurrence og dermed også den dag, hvor Årets Hunde skulle kåres. Der var perfekte forhold for en konkurrence, bortset fra, at der var rigtig rigtig varm.

Jeg startede med at dømme færdighedsprøve kl. 2 og 3 og allerede kl. 10 om morgenen, var det så varmt, at mange hunde var vældig påvirkede af temperaturen.

Færdighedsprøve-dommer

Færdighedsprøve-dommer

Der var rig mulighed for at køle hundene ned med soppe-bassin og let adgang til vand og det benyttede de fleste sig af. Mine hunde testede deres helt nye Clean Run køledækkener og jeg må sige, at jeg er tilfreds. De var rigtig gode. De skulle gøres våde nogle gange i løbet af dagen, men når bare jeg sørgede for at holde dem fugtige, så føltes det køligt mellem dækkenet og hundenes ryg hele dagen.

Clean Run Køledækkener

Clean Run Køledækkener

Efter færdighedsprøverne, var jeg dommer i HTM klasserne og det var fint, for jeg var rigtig priviligeret. Helles mor var der hele dagen og tog sig af vores hunde. Der var super service. Vi kunne få det lige præcist som vi ønskede og det var rigtig godt. Hero har det bedst med at sidde ude og få lov til at slappe af og følge med i hvad der foregår på konkurrenceområdet inden han skal i ringen, men det er sjældent en mulighed, fordi jeg ofte har travlt som stævne-arrangør og dommer. Men i går havde han perfekte betingelser og det gør ham noget roligere i ringen. Når han ikke har haft mulighed for at afklimatisere inden sin performance, føles det ofte som om, at jeg har en eksplosion med i ringen, så tusind tak, Jytte.

Jytte og hundene

Jytte og hundene

Og Hero var den første af mine hunde i ringen. Det var helt vanvittigt varmt, så vi varmede ikke så meget op. Jeg ville ikke have ham helt opkogt allerede inden han skulle starte og Hero sætter ikke farten ned, selv om det er varmt, så det kunne ret hurtigt ske.

I stedet for vores almindelige opvarmning, hyggede vi lidt med en bold i skyggen, vi legede i vandet i soppe-bassinet og jeg belønnede impulskontrol og ro. Selv med den forholdsvis rolige forberedelse til vores optræden, var jeg svimmel og utilpas i det varme kostume.

Endelig kunne vi gå i ringen og hold da op! Det var en fed oplevelse! Det var den der fornemmelse, hvor alting går op i en højere enhed, hvor hver eneste bevægelse passer perfekt til musikken og hvor du hele tiden ved præcis hvor du har hundene og kan forudsige dens næste skridt, så du kan tilpasse dine egne bevægelser efter den. Det var en af de der optrædener, som man træner for at få lov til at opleve og som man er høj i lang tid efter. Det man stræber efter at få lov til at opleve igen. Jeg var så glad, da jeg gik ud af ringen sammen med skønne Hero, at jeg næsten havde glemt hvor varmt det var :-).

hero

Hero ned i soppe-bassinet igen og på med køledækkenet. Heldigvis kunne jeg efterlade ham lidt i skyggen hos Helles mor, mens jeg skiftede tøj. Det er ikke så rart, at sætte så varm en hund direkte ind i buret, men jeg skulle gøre Biscuit klar.

Biscuit varmede slet ikke op. Jeg var ret sikker på, at han ikke ville holde ret længe i den varme, så krudtet skulle ikke bruges på opvarmning. I stedet hyggede vi i skyggen indtil han skulle i ringe. Jeg belønnede for energi og glæde og ventede ellers bare på, at få lov til at gå i ringen.

Biscuit var også super super sød. Han arbejdede rigtig fint og der var ikke mange fejl i hans program. Hold da op nogen super drenge jeg har. Jeg havde bedt Helle kaste ind bold ind i ringen til os, når vi var færdige, men ups – det glemte jeg, så hun kastede bold mens jeg sendte Biscuit ud til sine guffere. Undskyld Helle – hun måtte selv ind og hente bolden igen. Uuuups!

biscuit

Biscuit blev skridtet lidt af og kølet ned med vand og køledækken og så blev han og Hero efterladt hos Helles mor, mens jeg gik i gang med at gøre klar til præmieoverrækkelse. Tusind tak til Eukanuba for det helt fantastiske præmiebord!

Et imponerede sponsorat fra Eukanuba.

Et imponerede sponsorat fra Eukanuba.

Alle deltagere gjorde en indsats for at hjælpe med oprydningen og i løbet af ingen tid, var vi klar til præmieoverrækkelsen.

Hero havde vundet Freestyle kl. 3 og Biscuit blev nr. 3. Seje fyre! Og så i den varme!

Og så kommer vi tilbage til Crufts… Intet tydede på, at Hero ville kvalificere sig til Crufts i år (dvs. til Crufts næste år) og det var fint nok. Det Crufts minde, som jeg har fra 2013 er enormt stærkt og det bliver svært at leve op til og det er ikke fordi jeg ikke gerne vil afsted og have endnu en Crufts oplevelse med Hero-hunden – det vil jeg vildt gerne, men det var bare ikke rigtigt der jeg var… Det virkede ikke sandsynligt, når man så på stillingen, at han kunne blive Årets Hund og det var egentlig ikke med i mine overvejelser, at det kunne ændre sig. Men det gjorde det. Hero fik med sin 1. vinder placering i FS3 et points forspring og blev Årets Freestyle Hund 2014 – dermed er han kvalificeret til Crufts 2015. Hold da op – det havde jeg ikke lige set komme… jeg er super glad og stolt af min skønne dreng.

Og nu har jeg så et lille år til mentalt at vaske tavlen ren og få sat mit 2013 minde i perspektiv, for hvis ikke jeg gør det, så vil 2015 kun kunne blive en skuffelse. I 2013 var jeg et sted i mit liv – nu er jeg et andet sted. 2015 skal ikke sammenlignes med 2013 oplevelsen, for det kan kun blive en helt anderledes tur. Men jeg vil gøre hvad jeg kan for, at det bliver en lige så fed oplevelse for Hero og jeg at gå i ringen – bare på en anden måde.

Biscuit blev Årets Freestyle Hund nr. 3 – Awwww lille sheltie 🙂

Hero og Biscuit - Årets Freestyle Hund nr. 1 og 3.

Hero og Biscuit – Årets Freestyle Hund nr. 1 og 3.

Beat, Hero og Biscuit, I er for seje! Jeg er vildt stolt af jer og vildt glad for, at I er en del af mit liv.

Og for at gøre dagen helt perfekt, så blev Heros søster Årets HTM Hund og gnavne tante Doggie blev Årets HTM hund nr. 2.
PS. Jeg elsker gnavne tante Doggie, så det skal ikke misforstås… Hun er bare lidt muggen ind i  mellem 🙂

Doggie, Jazz, Hero og Biscuit

Doggie, Jazz, Hero og Biscuit

Efter præmie-overrækkelsen, brugte vi et par timer på at nusse rundt og rydde op. Stakkels Jennifer kunne ikke starte sin bil, men heldigvis var Helles far der stadig og han fik liv i den igen. Phew! Jeg håber, at den stadig har det ok, Jennifer.

Helle og jeg havde aftalt en film-aften efter konkurrencen. Helle lavede lækker mad og så så vi 12 Years of Slave. Det er en af den slags film, som man næsten ikke kan holde ud og se, men som man alligevel er nødt til at se. Fantastisk! Helle var sejere end jeg. Jeg futtede rundt og lavede alle mulige ting, når jeg ikke kunne holde den ud mere og så holdt Helle øje med hvad der skete, så hun kunne holde mig ajour med handlingen 🙂

I går var en hård dag for hundene – en sjov og hyggelig dag, håber jeg, men en hård dag… I dag fik de deres belønning i form af en 1½ timers svømmetur i søen sammen med vennerne. Hold da op hvor var det hyggeligt. Det var nok i lige så høj grad en belønning for Helle og jeg, som det var for hundene 🙂

1

Biscuit var skam også med… han valgte bare at tilbring meget tid med at stå på badebroen og gø i stedet for at svømme med ud 🙂

Dette indlæg blev udgivet i Biscuit, Færdighedsprøver, Hero, Konkurrence. Bogmærk permalinket.

7 svar til Lille Skensved og Årets Hund

  1. Merete siger:

    Jeg læser flittigt med på din blog og tænker, at jeg gerne vil vide noget om, hvor og hvornår du er ude til konkurrencer. Det kunne være sjovt at se det hele i det virkelige liv 🙂
    Kan du linke til en hjemmeside eller endnu bedre ….. vil du en gang imellem lave et indlæg, der handler om hvor du skal til konkurrencen næste gang?
    Gerne noget i Nordsjælland hvis der er noget 🙂
    vh Merete

  2. Jennifer siger:

    Fantastisk dejlige læsning …..og det vat et kæmpe flot præstation i lørdags af dig og dine drenge. Jeg nød også at snakke lidt med Biscuit, åh hvor er han bare kær. Jeg er bare så ked af at jeg, i alt det med en “døde” bil, ikke sagde tillykke til dig i lørdags. KÆMPE TILLYKKE EMMY
    Og tak, bilen kører fint. Jeg tager en flaske vin med til konkurrencen i Valby som du eller Helle kan give videre til hendes far som en lille tak😄

    • Tak Jennifer. Jeg er meget stolt af mine drenge.

      Hvis min bil pludselig ikke ville starte, så havde mit fokus heller ikke været på andres resultater, så det skal du skam ikke undskylde. Godt du kom i gang og godt den stadig har det godt. Jeg er sikker på, at James ikke forventer at få noget til gengæld 🙂

Skriv et svar

