Tour de Jylland

Mandag inden efterårsferien, fik jeg fjernet en visdomstand. Jeg tænkte at 3 dage var nok til at det kunne hele inden afgang til BCKs oktober arrangement i Hangar 17. Imidlertid kom det i dagene efter til at gøre mere ondt – ikke mindre…
Og natten mellem onsdag og torsdag sov jeg så godt som ikke pga. rygsmerter. Strålende optakt til weekenden (sarkasme kan forkomme).
Jeg fik en kiropraktor-tid torsdag morgen (hos en kiropraktor, der ikke havde ferie, for det havde hende som jeg plejer at bruge) og købte en stor flaske klorhexidin mundskyld og fredag morgen kl. 8.30 var vi klar til afgang mod Odden og Mols.

Vi skulle sejle fra Odden til Ebeltofte kl. 10.30. En time på færgen og så en 20 minutter i bil på den anden side – fremme ved Hangaren ved 12 tiden. God tid til at gøre klar inden aftenens konkurrence.

Ved havnen i Odden mødte vi Helle og Mette med O’Mally var der også, men det blev kun lige til et hurtigt hej, for færgen var på vej ind.

Helle og hundene ved færgen i Odden

Helle og hundene ved færgen i Odden

Og den kom ind… og sejlede ud igen…. og kom ind… og sejlede ud igen… Mmmm der var vist et problem. Færgen kunne ikke lægge til. Den zig zaggede ind og ud af havnen, men lagde ikke til.

En time efter at vi skulle være sejlet kom beskeden – færgen var aflyst pga. problemer med bovpropellen. Vi skulle afvente yderligere info.

Mette, Helle og jeg overvejede vores muligheder… skulle vi kører over broen… eller booke en ny færge til Århus senere på dagen? Totalt kaos i havnen med biler, der vendte rundt i rækkerne og prøvede at komme ud fra færgelejet. Mette var et øjeblik overbevist om, at hendes bil godt kunne kører på trapper, så hun kunne komme ud af rækken 😀

Vi fik hende heldigvis overtalt til at blive, for inden længe kom beskeden, at vi alle sammen ville komme med færgen til Århus kl. 12.30. Sejltiden til Århus er længere – ca. 1½ time og der er længere at køre, så tidsplanen var skredet, men vi skulle nok komme frem og eftersom at Helle og jeg var arrangører, dommere, havde 4 af de deltagende hunde og alle præmierne i bilerne, så blev der ikke rigtig nogen konkurrence før vi kom frem 😉

En hyggelig færgeoverfart, hvor hvalpene legede og vi drak kaffe.

Phew! Vi kom med færgen!

Phew! Vi kom med færgen!

Og da vi kom frem til Hangaren blev vi mødt af en Katha, der slet ikke var stresset. Det plejer at være Katha, der er helt rundt på gulvet før en konkurrence i Hangaren og Helle og jeg der er rolige og afslappede. I fredags var det den omvendte verden. Det var helt mærkeligt 😀

Men vi blev klar og Biscuit gik i ringen som første hund præcis kl. 17.15 som planlagt. Og på det tidspunkt var de øvrige sjællandske deltagere, der også var påvirket at færgeproblemerne også kommet frem.

Biscuit var mega sød og glad i ringen. Vi har ikke konkurreret så meget med hans ‘Dance Me’ program for han er egentlig semi-pensioneret og laver mest opvisninger, men han nød at være med i fredags og han lavede sit program rigtig fint. Awwwwwwwwww Biscuit – det var dejligt at være i ringen med ham ❤

Da jeg havde belønnet Biscuit for den flotte indsats, var det tid til et hurtigt kostume skift og så skulle Hero varmes op. Der var ikke meget tid, for der var kun 3 starter mellem Biscuit og Hero.

Hero var også super sej i ringen. Rolig og kontrolleret. Han blev noget fjollet i nogle cirkler rundt om mine ben, men kom fint igen og gjorde det faktisk rigtig flot. WOW! De tanker, som Jules satte i gang, da vi trænede hos hende sidste efterår, har virkelig båret frugt for Hero og jeg. Tidligere har jeg kunnet bevare kontrollen i et program i et halvt års tid og derefter har Heros umådelige entusiasme taget magten fra mig og jeg har måttet starte på et nyt program, som han ikke kendte så godt, så jeg igen kunne få lidt styring. I år har jeg kunnet bevare ro og kontrol over både Hero og jeg gennem hele året og vi sluttede med en lige så fin performance, som dem vi lavede i begyndelsen af året. Optur! 🙂
Og nu begynder vi på et nyt program til 2016. Jeg kommer til at savne Oliver, tror jeg. Jeg elsker musikken og er vild med koreografien.

Da Freestyle kl. 3 var overstået, skulle jeg dømme færdighedsprøver og det var en fornøjelse. Dygtige hunde og smilende og glade handlere. Så bliver det ikke meget bedre. Alle bestod og så er det jo sjovt at være dommer, for det betyder, at jeg så noget flot hundearbejde.

Efter færdighedsprøverne, var det tid til at varme Gollum op og tage ham ind i sandkasse klassen. Vores musik var Pippi Langstrømpe og den spillede to gange, så jeg havde planlagt at lave heelwork til første halvdel og slalom, twist og spin til anden halvdel. Gollum var så dygtig. Helt uimponeret over at være i en ring og med musik til arbejdet. Han var fokuseret og meget meget dygtig. Awwww lille mand – sikke en flot start på sit konkurrence-liv. Jeg var mega glad og det var Gollum vist også. Det var en god oplevelse for os begge.

Dygtige lille Gollum

Dygtige lille Gollum

Og vupti – så var det pludselig tid til præmieoverrækkelse. Et flot præmiebord med bidrag fra både Hangar 17 og BCK.

Præmier og hjælpergaver

Præmier og hjælpergaver

Hero vandt freestyle kl. 3 og Biscuit blev nr. 3 i klassen. Og Gollum fik sin første pokal for en velgennemført sandkasse klasse.

Gollum, Hero og Biscuit

Gollum, Hero og Biscuit

OG!!!! Gollum fik en ekstra præmie fra Katja Tamminen og Susanna Ekblom – vores to finske trænere – for at være konkurrencens bedste debutant. Awwww dygtige Gollum ❤

Lille Gollum

Lille Gollum


Vi kom sent i seng og havde en masse indtryk at fordøje, så det var svært at falde i søvn og jeg fik ikke sovet meget. Det blev alt for tidligt morgen. Op og i gang med en ny dag fyldt med oplevelser.

Kl. 10 var de to finske trænere Katja Tamminen og Susanna Ekblom klar til at gå i gang med deres undervisning. Det blev en god og varieret dag, hvor vi skiftede mellem teori og arbejde med egne hunde, fællestræning og individuel undervisning.

Koncentration hos alle

Koncentration hos alle

Morgenen startede med en gennemgang af færdighedsprøve-øvelserne og selv om en del af os ikke laver færdighedsprøver, så kom der alligevel ideer og input, som var brugbare og værd at få med. En af deres vigtige pointer er, at indlærer alle øvelser begge veje ret hurtigt efter hinanden, for hvis hunden først er meget stærk i at lave en øvelse den ene vej, kan det være meget svært at få den anden vej indlært senere.

Biscuit lavede færdighedsprøver med Katja

Biscuit lavede færdighedsprøver med Katja

Der var også en del øvelser, som de indlærer anderledes end jeg og det er altid godt at få nye ideer i  metodekataloget, så der er flere muligheder at tage af, når man står over for mange forskellige hunde.

Efter gennemgangen afprøvede vi deres ideer med egne hunde. Gollum afprøvede deres metode til indlæring af ‘gå rundt om stok’.

Gollum in action

Gollum in action

Vi havde en hyggelig frokostpause, hvor der blev grinet og snakket og så var det tid til at gå i gang med det mere avancerede heelwork med vendinger, skift og retninger samt attitude training.

Katja viser attitude træning med Kathas Krumme.

Katja viser attitude træning med Kathas Krumme.

Heelwork

Heelwork

Susanna lavede et virkelig interessant oplæg om gøen og antibark training. Det fede ved hendes tilgang var, at hun ikke tog udgangspunk i symptombehandling. Hun ville have hunden i en ‘state of mind’, hvor den slet ikke fik lyst til at gø og det var det hendes træning gik ud på. Et meget inspirerende oplæg, der gav stof til eftertanke.

Smukke Calle

Smukke Calle

Tid til individuel træning. Jeg havde to udfordringer, som jeg gerne ville have løsningsforslag til – begge med Gollum.

Hos Katja arbejdede jeg med hurtig dæk og fik en rigtig fed metode, som Gollum elskede. Han kastede sig ned i en dæk, for at få fat i en godbid under mit ben. Wooohooo strålende.

Dæk-træning med Gollum

Dæk-træning med Gollum

Hos Susanna ville jeg gerne arbejde med venstrevendinger i heelworken. Dem har vi kæmpet med, men lige præcis den dag, besluttede Gollum sig for, at det kunne han da sagtens, så det faldt lidt til jorden og var lidt spild af træningstid. Gollums modenhed og fysiske udvikling havde løst problemet af sig selv 🙂

Heelwork diskussioner

Heelwork diskussioner

Klokken var 18 inden vi var færdige og så var der fællesspisning i Hangaren – pizza fra det lokale pizzaria. Lækkert! Men lidt svært at spise med plastic bestik – det knækkede 🙂

Aftenen sluttede med hygge i Hangarens køkken sammen med Helle, Susanna, Katja og Pia. Det blev ikke sent. Vi var ret Game Over!


Gollum fik fine gaver fra Katja og Susanna.

Gollum fik fine gaver fra Katja og Susanna.

Start kl. 9 søndag morgen, hvor emnet var koreografi.

Susanna startede med at forklare om opbygning af musikken og hvordan denne viden bruges når man koreografere.

Susanna tegner og fortæller om opbygning af musik.

Susanna tegner og fortæller om opbygning af musik.

Vi varmede op med en lille fælles dans og så stod den på fortolkning, udbygning af sværhedsgrad og udnyttelse af ring.

Dagens overraskelse var, at Kåre dukkede op. Han havde læst, at der var kursus i dog dancing, så han ville gerne være med. Det var nu også fint nok. Han gled fint ind i gruppen og var begejstret for undervisningen.

Winnie og Kåre får en sludder

Winnie og Kåre får en sludder

Uhhhh og dagens højdepunkt var, at Winnie konkluderede, at Gollum tydeligvis er den milde af ham og Ex-it. Jeg kunne ikke være mere enig og dyrkede det meget resten af dagen 😀 Han er vist aldrig blevet kaldt mild før 😀

Men bortset fra det, så har han tacklet weekenden rigtig flot og han har opført sig rigtig pænt, så jeg er meget glad for hans fremskridt.

Gollum den milde ;-)

Gollum den milde 😉

I den individuelle tid arbejdede jeg først med Gollum og hans heelwork hos Katja og efter frokost arbejdede jeg med Beat og afprøvede en ny metode til at indlærer Cross Paws.

Heelwork hos Katja

Heelwork hos Katja

Cross Paws hos Susanna

Cross Paws hos Susanna

Beat fandt vist vores snak lidt uinteressant 🙂

Ruller du eller hører du efter. Beat?

Ruller du eller hører du efter. Beat?

Dagens sluttede med en 6+ koreografi til Cotton Eye Joe. Helle arbejdede med Doggie og jeg arbejdede med Biscuit. Det var mega sjovt og de to hunde hyggede sig helt vildt. Vores koreografi blev ret go’ og den fungerede perfekt, da vi skulle vise den. Mega hyggelig afslutning på en god weekend.

Start-pose

Start-pose

Wooohoooo hvor det går

Wooohoooo hvor det går

To ekvipager – Winnie og Birgitte – havde deres danse debut søndag eftermiddag og det blev naturligvis fejret med rosetter. Det er en stor ting, at optræde med sit første dog dancing program.

Birgitte og Winnie

Birgitte og Winnie

Oprydning i Hangaren og pizza hjemme hos Katha, da alle andre var kørt hjem. Vi holdt dog ikke så længe. Vi var trætte og ville bare i  seng.

Gollum og søster Ex-it

Gollum og søster Ex-it


Mandag morgen stod Helle og jeg op, fik morgenmad og pakkede biler og så satte vi kurs mod Rebild Bakker, hvor vi havde en aftale om hvalpe-lydigheds-træning hos Heidi Wittrup Pedersen.

Heidi forklarer

Heidi forklarer

Fremadsendelse

Fremadsendelse

Seje fyr

Seje fyr

Det var en mega god oplevelse. Heidi er enormt detaljeorienteret og tager udgangspunkt i den enkelte hund og dens egenskaber. Hun ser det hele og hendes tilgang til træningen er utrolig positiv. Hun var så inspirerende at være sammen med og Helle og jeg gik derfra med hver sin træningsplan. Vores hvalpe er så forskellige og derfor var de opgaver, som de hver især arbejdede med også meget forskellige.

Ex-it og Helle i aktion

Ex-it og Helle i aktion

Der knokles

Der knokles

Tiden gik alt for hurtigt og før vi vidste af det, måtte vi igen afsted mod færgen fra Århus til Odden. Vi nåede det lige præcis – der var ikke meget ventetid på havnen i Århus.

8 hunde på havnen

8 hunde på havnen

Sen frokost/tidlig aftensmad på færgen og en kop kaffe og så var vi fremme ved Odden og kunne kører de sidste knap 1oo km hjem efter en rigtig god weekend.

Gollum og Ex-it på færgen

Gollum og Ex-it på færgen

Dette indlæg blev udgivet i Beat, Biscuit, Dommer, Færdighedsprøver, Gollum, Hero, Konkurrence, Kursus. Bogmærk permalinket.

2 svar til Tour de Jylland

  1. Ulrike Hansen siger:

    Hej Emmy!
    Findes der noget skriftlig omkring Susannas antibark træning? Jeg har fået Topsy tilbage, da Gaby ikke længere kan løbe agility pga. hendes knæskade og Topsy gør uhæmmet når hun laver noget som bare har en lille biie smule med fart at gøre. Alle gængse metoder er afprøvet, så jeg har fortvivlet brug for ny inspiration.
    Mange hilsener
    Ulrike med Tasja og Topsy

    • Nej det tror jeg ikke. Det var ikke en metode, som det vi er vant til, hvor man gør dit og dat og så stopper gøen. Det handlede om at få hundens sindstilstand ned på et afslappet leje, hvor den slet ikke havde lyst til at gø. At belønne det at være afslappet. Bla. går hun rundt og rundt i ca. 1 time inden hun skal i ringen og belønner afslappethed hos hunden. Det var ret omfattende og ikke sådan lige at gengive.

Skriv en kommentar