Vipperød – SHF – april 2024

Lørdag morgen startede vi med en god gåtur i akademihaven og derefter forsatte vi videre mod Vipperød og dag 1 af Sjællands HTM Forenings dobbelt-konkurrence.

Det var en spændende weekend med flere store mål…

Lørdag var det min ambition at konkurrere med alle 3 hunde i 4 klasser. Hvis det gik som jeg håbede, så skulle Gollum have debut i FS3 om søndagen og kunne få en træningsrunde i HTM3 og Xmas kunne få en træningsrunde i FS3. Vi nærmer os VM (i maj), så jeg ville gerne slutte stævnet med en træningsrunde til hver af VM hundene.

Gollum var den første af mine hunde i ringen – i HTM kl. 3. Her lavede vi Les Miserable. Det var kun 3. gang vi konkurrere med programmet og jeg har stadig svært ved at få min placering i ringen til at hænge sammen, således at jeg ikke kommer til at stå i vejen for at dommerne kan se Gollum. Det gik bedre denne gang – men vi var stadig ikke helt i mål.
Bortset fra det, så var jeg super tilfreds med vores performance. Vi rykker og jeg er optimistisk i forhold til at være klar til VM.

Efter HTM 3 stod den på kostume-skift og så var vi klar til Freestyle kl. 2, hvor Gollum skulle teste sit Lord Of The Rings program i konkurrence for 2. gang. Første gang vi lavede det i konkurrence, var der nogen ting, som jeg ikke var tilfreds med, så vi havde rettet koreografien til. Denne gang fungerede det meget bedre, så jeg tror at vi er ved at være i mål.

Next up – Tango i Freestyle 1. Tango er efterhånden enormt stabil og denne weekend var ingen undtagelse. Han var super sej og jeg er så tilfreds med vores performance.

I frokost pausen brændte jeg lidt krudt af hos Xmas – han var nemlig ved at være ret hys over at skulle vente på at få lov til at lave noget. Han fik det bedre efter at have lavet en masse løbeøvelser og kunne tackle 45 minutter mere i bur mens jeg fik spøgelses-makeup på og skiftede tøj.

Han var i det helt rigtige modus da vi gik i ringen og lavede et rigtig fint program. Vores eneste fejl var min skyld – jeg havde været lidt for entusiastisk over den dejlig store ring, så jeg havde øget afstanden mellem vores rekvisitter, så Xmas rigtigt kunne få lov til at strække ud…. jeg havde bare glemt at jeg også selv skulle kunne nå fra A til B inden for en given tid og det kneb. Så vores slutning blev lidt usikker, fordi jeg skulle skynde mig alt for meget for at nå det. Det lærte jeg af – så selv om vi får en dejlig stor VM ring, så laver jeg ikke afstandene i mit program større 😉

Mine mål for dagen – der skulle afgøre søndagens planer – lykkedes;
Xmas fik sit 3. cert og blev Dansk Freestyle Champion.
Gollum bestod FS2 for 3. gang og kvalificerede sig dermed til kl. 3.

Ny Dansk Freestyle Champion Make It Count Make Great Memories / Xmas

Lørdag aften fejrede Xmas sin nye titel med en champagneflaske, som han havde fået i Champion-gave fra Helle ❤️❤️❤️

Så søndag morgen startede Xmas med en træningsrunde i kl. 3. Jeg havde en helt bestemt sekvens jeg gerne ville belønne, så han nåede at lave en stor del af sit program før jeg overraskede ham med et stykke legetøj.

Dernæst kom Gollums debut i Freestyle 3. Vi lavede samme program som i kl. 2 – det er koreograferet til VM, så det er egentlig ikke et kl. 2 program – men vi havde hævet sværhedsgraden betydeligt ved at jeg i kl. 3 har maske på mens vi laver det. En maske øger sværhedsgraden fordi hunden ikke kan læse ansigtsmimik og førerens udsyn er svært begrænset. Desuden er førerens stemme dæmpet at masken, så hunden skal virkelig lytte og føreren har også selv svært ved at høre hvad hunden laver.

Det var virkelig en sejr at vi kom godt igennem programmet. Der er signaler, som jeg kan se, at Gollum er nødt til at blive bedre til at “læse” via kropssprog frem for verbalt, fordi han simpelthen ikke kunne høre mig på afstand bag masken når der også var baggrundsstøj (det er lettere i en stille træningshal) og min musik skal rettes til, men det var en rigtig rigtig fin første forsøg med maske. Jeg er super tilfreds.

Det er møj svært og bøvlet med den maske – men det er et valg, at arbejde med sværhedsgrad på en anden måde end vi hidtil at prøvet og det er også sjovt og udfordrende.

Gollum skulle ind i HTM – der havde jeg planlagt en træningsrunde. Det fortjente han efter en hård weekend med mange, svære programmer 🙂
Igen havde jeg en bestemt sekvens, som jeg gerne ville belønne – det nåede jeg at gøre 2 gange + at jeg fik belønnet slutningen, så det var en god træningsrunde, som jeg fik meget ud af.

Endelig var det Tangos tur – igen lavede han en super flot og nærmest fejlfri performance. Han er simpelthen så dygtig.

Resten af dagen hyggede Xmas og Tango sig med at skiftes til at hjælpe mig med at føre points mens Gollum fik sig en lur i sit bur.

Og lidt senere var det Gollums tur til at komme ud og fejre sit første freestyle certifikat. Weeeeeee – seje fyr! Sikke en kl. 3 debut.

Tak til arrangørerne for en fin weekend med imponerende præmier!

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv en kommentar